کد خبر: ۲۳۱۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
«تجارت آنلاین» از تخلف د ر فروش بلیت پروازها گزارش می‌د هد ؛
حریم ها باعث عد م توانایی ایران برای اضافه کرد ن هواپیمای جد ید  به ناوگان هوایی کشور و فرسود گی سیستم موجود  شد ه است. اما الزام د ر انجام پروازهای د اخلی و خارجی رویکرد ی است که شرکت های هواپیمایی بی محابا به افزایش قیمت نجومی بلیط های هواپیما اقد ام می کند .

افزایش قیمت خود سرانه بلیت هواپیما

گروه راه و مسکن: تحریم ها باعث عد م توانایی ایران برای اضافه کرد ن هواپیمای جد ید  به ناوگان هوایی کشور و فرسود گی سیستم موجود  شد ه است. اما الزام د ر انجام پروازهای د اخلی و خارجی رویکرد ی است که شرکت های هواپیمایی بی محابا به افزایش قیمت نجومی بلیط های هواپیما اقد ام می کند . این د ر حالی است که با وجود  خرید  هواپیماهای جد ید  د ر د ولت سیزد هم همچنان بلیت هواپیما کمیاب است و طی روزهای گذشته د ر سایت‌های معتبر خرید  بلیت هواپیما شاهد  افزایش قیمت بلیت هستیم. به گزارش «تجارت»، طی روزهای اخیر شکایت‌های زیاد ی از سوی مرد م رشد  که مسافران از کمبود  «بلیت هواپیما» و گرانی آن گلایه د ارند ، این د ر حالی است که محمد  محمد ی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی طی ماه‌های اخیر اعلام کرد ه بود  که از ابتد ای د ولت سیزد هم، ۵۰ فروند  انواع هواپیما و هلیکوپتر وارد  کشور شد  که به مرور وارد  چرخه پرواز شد ه است اما برای پاسخ به نیاز فعلی ۵۵۰ فروند  هواپیما نیاز است که د ر حال حاضر فقط ۱۷۵ هواپیمای فعال د ر فرود گاه‌های کشور نشست و برخاست د ارند .

تاب آوری ناوگان هوایی کشور
همچنین د ر اد امه، مهرد اد  بذرپاش وزیر جوان راه و شهرسازی از خرید  تعد اد ی هواپیما طی هر ماه خبر د اد  و گفت: با وجود  تحریم‌های ناجوانمرد انه د ر صنعت هوایی کشورمان، تاب آوری این صنعت روز به روز د ر حال افزایش است و توسعه ناوگان نیز از روش‌های مختلف د ر حال پیگیری است.به گفته بذرپاش، د ر د ولت سیزد هم تقریباً هرماه تعد اد ی هواپیما خرید اری می‌شود  و تا پایان د ولت تعد اد  قابل توجهی هواپیما به ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور اضافه می‌شود . اما خروجی فعلی خرید  بلیت مسافران با اظهارات مسئولان همخوانی ند ارد .

افزایش ۲۹ د رصد ی بلیت هواپیما طی ماه‌های اخیر
طی ماه‌های اخیر افزایش ۲۹ د رصد ی قیمت بلیت هواپیما د ر جلسه ستاد  تنظیم بازار موافقت شد ؛ اما این افزایش قیمت مورد  تأیید  ایرلاین‌ها نبود  و آن‌ها نسبت به این روند  اعلام کرد ند  که این افزایش قیمت برای آن‌ها صرفه اقتصاد ی ند ارد  و طبق قانون مصوب مجلس، نرخ بلیت هواپیما آزاد سازی شد ه و نباید  ستاد  تنظیم بازار د ر این حوزه ورود  کند . اما حال، با رصد  سایت‌های معتبر فروش بلیت متوجه افزایش قیمت‌های بلیت د ر تمام مقصد های کشور خواهیم شد .

گران‌فروشی بلیت با وجود  خرید  هواپیماهای جد ید 
پرواز تهران- کیش به قیمت ۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان رسید ه که تا ماه قبل به قیمت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته شد ه بود ، اما د ر ماه جاری پروازها به کیش یا تکمیل بود ه و یا با قیمت بالای یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود .
ماه‌های د ی، بهمن و اسفند  اوج پرواز کیش بود ه و مسؤولان برای توسعه گرد شگری باید  تمهید اتی را د ر این زمینه اتخاد  می‌کرد ند . نمونه د یگر پرواز تهران- مشهد  است که به قیمت یک میلیون و ۹۸۱ هزار تومان نیز رسید ه است د ر صورتی که قیمت این بلیت د ر محد ود ه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

بلیت پروازهای د اخلی کمیاب شد !
بر اساس این گزارش، اواخر آذرماه امسال رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام این‌که از ابتد ای د ولت سیزد هم ۷۰ هواپیما و هلی‌کوپتر د ست د وم وارد  کشور شد ه، گفته بود : با توجه به وضعیت کشور تا قبل از ورود  هواپیما به کشور آن را رسانه‌ای نمی‌کنیم.وی پیش‌تر(اوایل شهریور ماه امسال) نیز از افرایش تعد اد  هواپیماهای فعال به ۲۵۰ فروند  تا پایان سال خبر د اد ه و گفته بود : د ر طول ۲۰ ماه گذشته ۶۰ فروند  هواپیما به کشور وارد  شد ه که ۳۰ فروند  از این هواپیماها تاکنون عملیاتی شد ه است.
د ر این شرایط این پرسش مطرح می‌شود  که خروجی ورود  هواپیماهای جد ید  به ناوگان هوایی مسافری کشور چه بود ه است؟ آیا باعث شد ه تا روند  همیشگی گرانفروشی برخی ایرلاین‌ها کُند  شود ؟ آیا د سترسی به بلیت پروازهای د اخلی برای مرد م تسهیل شد ه است؟ آیا کیفیت خد مات ارتقا یافته است؟ آیا د ستورالعمل حقوق مسافران رعایت می‌شود ؟ متاسفانه پاسخ این پرسش‌ها "خیر" است. به‌عنوان نمونه سری به سایت‌های د ارای مجوز فروش بلیت پروازهای د اخلی می‌زنیم تا اثرگذاری ورود  هواپیماهای جد ید  به ناوگان هوایی کشور را از نزد یک مشاهد ه کنیم. د ر سایت علی‌بابا پروازی برای مسیر تهران-مشهد  طی امروز ۱۹ د یماه سال ۱۴۰۲ نه به‌صورت سیستمی و نه چارتری وجود  ند ارد  و کاربر با این پیام مواجه می‌شود : «متاسفانه هیچ پروازی مطابق فیلترهای مد نظر شما پید ا نشد ».

آغاز د ور جد ید  گرانفروشی‌ها
قیمت مسیرهای پروازی که د ر جد ول بالا مشاهد ه می‌شود  سیستمی و اکونومی بود ه (مستند ات موجود  است) و سایت فروشند ه برای د ر امان ماند ن از مباحث مربوط به تبعات گرانفروشی اقد ام به د رج عبارت "نرخ رسمی ایرلاین" کرد ه است! شرکت‌های هواپیمایی اوایل امسال به‌صورت خود سرانه و بد ون اخذ مجوزهای لازم اقد ام به افزایش قیمت بلیت هواپیما کرد ند . موضوعی که د ر ابتد ا سازمان هواپیمایی کشوری با ان مماشت کرد ، اما با ورود  وزیر راه و شهرسازی جلو گرانفروشی ایرلاین‌ها با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی گرفته شد . د ر حالی حد ود  ۸ ماه از این ماجرا می‌گذرد  که شرکت‌های هواپیمایی بی سرو صد ا قیمت بلیت پروازهای د اخلی را افزایش د اد ه‌اند . تا امروز نیز خبری از نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر این بخش و جلوگیری از افزایش غیرقانونی بلیت هواپیما نیست. البته این احتمال وجود  د ارد  که قیمت بلیت هواپیما با چراغ سبز متولی حمل‌ونقل هوایی مسافری افزایش یافته باشد . محمد ی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری شهریور ماه امسال د رخصوص نظارت‌ها بر نحوه عرضه بلیت گفته بود : سازمان تعزیرات، د اد ستانی، سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان بازرسی کل کشور د ر قالب یک گروه از تمام شرکت‌ها و سایت‌های فروش بلیت به‌صورت روزانه نحوه عرضه و نمایش فروش بلیت را بررسی و بازرسی می‌کنند .

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار